Aloitin keskiviikkona työharjottelun silmätautien kirurgisella osastolla Næstvedin keskussairaalassa. Ja vitsi mitkä kolme päivää ollu, oon ihan fiiliksissä!!! :D Oon päässy näkee aivan huikeita juttuja!! Oon leikkaussalissa, jossa tehdään silmäntakaosan leikkauksia, eli jotka keskittyy verkkokalvon alueelle. Yhtenä päivänä pääsin seuraamaan microskoopin läpi kun silmäkirurgi poisti puolet silmästä, koska se silmä oli kuollut ja vuoti verta. Niitä leikkauksia tulee kuulemma erittäin harvoin,  joten olin `` onnekas``päästessäni seuraamaan sitä kun se sattui juuri harjotteluni aikana. Jännitti ihan tuskasesti koska en oo ikinä nähny semmosia leikkauksia, niin pelotti että mikä oma reaktioni on siinä tilanteessa, mutta se sujuikin todella hyvin, ei ällöttänyt tai heikottanut yhtään joten se oli positiivista. Ja leikkaus itsessään meni hyvin myös ;)

Tähän mennessä olen myös nähnyt muutaman kaihi leikkauksen ja lapsella kyynelkanavan avausleikkauksen, nuo tehtiin nukutuksessa. Muuten silmäpotilaat ovat aina hereilllä leikkauksen ajan ja leikkaus tehdään paikallispuudutuksessa.  Olen saanut myös olla seuraamassa potilaan esitietojen haastattelua ja leikkaukseen valmistamista (koska en osaa tanskaa niin en voi harjoitella sitä,muuten kuulemma opiskelijat saavat tehdä sen), pääsin myös puhdistamaan leikkausalueen ja avustamaan steriilien leikkaustarvikkeiden annossa kirurgiselle hoitajalle. Olen päässyt tekemään kaikenlaisia pieniä juttuja myös siinä ohella, joten ei oo tarvinnu seistä kädet ristissä jossain nurkassa ;D

Muutama sananen täkäläisestä sairaalailmapiiristä/hoitokulttuurista, se on aivan toista mitä Suomessa. Jokainen hoitaja ja kirurgi on ollut älyttömän mukava mua kohtaan, oon ollu hieman varuillaa että millon se mukavuus loppuu mutta se ei oo loppunu, täällä nää ihmiset on oikeesti mukavia toisiaan kohtaan :D Oikeastaan kaikki ihmiset Tanskassa ovat yleisesti olleet erittäin mukavia, rentoja ja hymyilevät paljon ja ovat aina valmiita auttamaan!! Täällä en oo kohdannut sairaalahierarkiaa vielä ollenkaan ja oon erittäin yllättynyt, koska Suomessa sitä kohtaa melkein kaikkialla,varsinkin hoitajien keskuudessa, vanhemmat hoitajat kyräilee opiskelijoita ja ei ota heitä huomioon, mikä on niin naurettavaa ja lapsellista käytöstä aikuisilta ihmisiltä. Sama pätee vanhempiin lääkäreihin, mutta täytyy sanoa että nuoret kandilääkärit Suomessa ovat olleet hyvin mukavia :D tää ei siis päde todellakaan kaikkiin hoitajiin ja lääkäreihin Suomessa ja tää on vaan mun oma mielipide ja kokemus, mutta tällaisia asioita oon huomannu ku vertaa Suomen ja Tanskan eroja. Eli siis tästä yhteenvetona, olen viihtynyt täällä todella hyvin :D

Hyvillä fiiliksillä uuteen viikkoon ja torstaina saan ihania ystäviä vierailulle tänne, joten ensi viikosta tulee varmasti tosi hyvä :D En malta oottaa :D  

Ihanaa alkavaa viikkoa teille kaikille jotka luette tän :D

 

<3 Emilia